vrijdag 19 april 2013

# 97 De commode


Ik heb een slechte gewoonte. Nou ja, ik heb wel meer dan één slechte gewoonte, maar van deze slechte gewoonte heb ik zelf last. Van die anderen niet. 
Ik gooi de kleren die ik aan had aan het eind van de dag op een stoel, maar ruim ze vervolgens zelden op.
Met als gevolg dat alles gekreukt is en na maanden onderop de stapel te hebben gelegen alsnog in de was gaat. 

Deze slechte gewoonte strekt zich ook uit tot de kleren van de kinderen. 
Hierbij had ik wel een - min of meer - legitiem excuus; een baby kun je bij het uitkleden niet loslaten, dus het is zaak om snel de kleren aan de kant te leggen (of gooien) en door te gaan met de schone kleren. 
Een peuter kun je ook niet loslaten bij het uitkleden, want die loopt steeds weg en trekt in de andere kamer zijn of haar kleren of pyjama weer uit. 
Maar ja, een kleuter...een kleuter moet toch wel een beter voorbeeld krijgen dan dit: 




Close-up. 
Ik zou niet eens weten wat er onderop de berg ligt. 

Daarom is het tijd om verandering in deze gewoonte te brengen. 
De commode moet leeg. 


Sokken met stenen er in. 
De pop heb ik zelf op de lagere school gemaakt. Ik vind het nog steeds een schatje. 
Klasgenootjes vonden het maar stom dat ik niet het klassikale patroon gebruikte, maar aan de juf had gevraagd of ik zelf een patroon mocht meenemen. En die pop had blauw haar. Dat vonden de klasgenootjes nog stommer. 
Ik niet. En ik voel nog altijd een gevoel van standvastigheid in me bij het zien van deze pop. 
Ik noemde haar Maaike. Mijn kinderen noemen haar Pipi.


Ik heb een lijst gemaakt met items die ik tegenkwam: 

kleding schoon 
kleding gedragen (helaas vergeten foto te nemen)
boeken
kleurboek
sokken met stenen er in
knutsels oud papier
knutsels bewaren
stiften en potloden
playmobil
verkleedspullen
AH mini's
deksel van een schoenendoos
poppenkleren

Over die poppenkleren: 
Deze zitten in een van de lades (gepropt). Laatst wilde ik mijn leven beteren en deed kleertjes gevouwen terug. Ellie vroeg me hoogstverbaasd 'waarom vouw je die op mama? Die stop je er gewoon in. Kijk maar.' en liet me zien hoe je dat er in propt en de la dicht doet. 
Dus...

Dit is duidelijk een voorbeeld van hoe voorleven net zo goed geldt voor slechte gewoontes als voor goede. 
Wees gewaarschuwd.  




Zie hier waar het goede voorleven gaat beginnen. 
Het is helemaal leeg. Ik heb een lege schoenendoos er op gezet voor de kleine spulletjes die opgeruimd moeten worden. 

Ik heb mezelf voorgenomen om sneller over gedragen kleding te beslissen. Want daar zit de wortel van mijn probleem hiermee. Ik vind het zonde om kleding die maar een dag gedragen is gelijk in de was te doen. Maar soms vergeet ik dat iets er nog ligt of de kinderen willen iets anders aan, of het weer is omgeslagen of er blijkt toch een onoverkomelijke vlek in te zitten enzovoorts en zoverder. 
Dat wil ik dus allemaal voorkomen. 

Ik heb de commode maandag opgeruimd en werk nu volgens de nieuwe methode en heb gemerkt dat ik nog veel moet oefenen. 



3 opmerkingen :

  1. Ik herken het wel een beetje. M'n man heeft er een vreselijke hekel aan en haalt af en toe de bezem erdoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar hoor, ik hik ook aan tegen zo'n stapel die manlief meestal creeert. Maar als het eenmaal weer is opgeruimd toont t ook gelijk super leeg en opgeruimd. Een superklus in mijn ogen dus die je hebt gedaan.

    Fijn weekend
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar hebben wij de volgende oplossing voor in huis (misschien heb je er wat aan). Bij beide kinderen staat een wasmand op de kamer. Alles wat uit gaat, gaat in de wasmand. Om de een of andere reden zit altijd wel ergens een vlek en de kinderen hoeven niet met vlekken rond te lopen, dan was ik liever een keer extra. Ze groeien nog steeds sneller dan dat het spul kan slijten. Inmiddels weten ze heel goed dat de kleding in de wasmand moet.
    Ook toen ze nog baby's waren had ik naast de commode een wasmand staan en daar verdwenen de uitgetrokken kleertjes in.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!