woensdag 6 maart 2013

# 83 Wat moet er met de zolder gebeuren?

Vorig weekend ben ik weer eens op zolder bezig geweest. Met het keukentje dichter bij het raam en de stellingkast met administratie naar de linkerkant van de boekenkast was het al een stuk opgeknapt.
Hoe kon ik de boekenkast zelf verbeteren? Een paar maanden terug speelde ik nog met de gedachte dat er boekenkasten bijgekocht moesten worden, maar van dat idee was ik afgestapt. Deels omdat het toch weer een hele aanschaf is en deels omdat het eerst vaak lijkt alsof je kastruimte te kort komt, maar later meestal blijkt dat je spullen teveel hebt.


Op het tafeltje er voor liggen boeken die een plek moeten vinden in de kast. 
Ik begin er mee om de losse spulletjes die in de boekenkast liggen er uit te halen. 


Er heeft zich echt vanalles opgestapeld. 



Een hele doos vol met allerlei. Dat wordt een aparte klus (of twee, of drie).


Het beeld knapt er in ieder geval al een stuk van op!
De veelkleurige pockets is mijn verzameling Agatha Christie's - twee rijen dik. 
Daar onder van geheel links tot geheel rechts allemaal dvd's.


Citizen Kane vond ik een indrukwekkende film.
Die wil ik binnenkort weer een keer zien. 
Van deze serie was ik helemaal fan.
Ik nam het op op video, maar keek het ook live en vervolgens zag ik elke aflevering nog minstens drie keer. 


Alle dvd's haal ik er uit en zet ze in een dubbele rij terug. 
Ik kom tot de ontdekking dat ik nog wel weet welke verzamelboxen we hebben, maar dat ik van veel losse films vergeten was dat we ze hadden. 
Daarom zet ik de verzamelboxen op de achterste rij en de films op de voorste rij. 


Even schoonmaken.




Het is bijna niet te geloven, maar alles past in een vak. 

Vervolgens ga ik volledig willekeurig aan het herschikken en inruimen van de losse boeken op de tafel. 



Tja, daar kom ik een oude bekende tegen. 
Op zolder zou 'ie komen. 
Maar waar?







Nu het keukentje en een stellingkast met speelgoed in de rechterhoek staan, lijkt dat een uitgelezen plek. 
Ik loop twee trappen naar beneden en haal het dubbelzijdig tape. 
Het staat heel gezellig en het open eindje is afgehandeld. 


De boeken staan absoluut niet meer op alfabetische volgorde. Ik heb de minst zware boeken op de achterste rij gezet en de zwaardere boeken op de voorste rij. Dit om het gewicht wat te verdelen. 


Ik ben zelf verbaasd over het resultaat. 
Wat een verschil alleen al maakt het dat de losse spulletjes er uit zijn. 

El (inhaalslag.com) vroeg me of ik verdere plannen heb met de zolder. 
Wat ik graag zou willen is dat de zolder wat huiselijker wordt. En niet een soort inpandige schuur. 
Een plek waar het leuk is voor de kinderen om te spelen met vriendjes of zich even terug te trekken. 
Ik zit er over te denken om de naaimachine een vaste plek op het bureau te geven. Nu sjouw ik 'm van zolder naar beneden en vice versa. 
Dan wil ik ook graag dat de knieschotten goed toegankelijk - over de hele breedte - worden. 
De mintgroene kleur op de knieschotten kan dan ook gelijk verbannen worden.

Maar mijn allerallergrootste wens is dat ik verlost word van dat afschuwelijke tot melancholie aanzettende groene laminaat. 
Het lag er al toen we het huis kochten. En dan ook nog niets eens overal; blijkbaar was er niet genoeg, op het overgebleven stuk ligt projecttapijt.
Destijds vonden we het prima, we waren al lang blij met dit huis, maar er zal een zucht van verlichting door me heen gaan als het er uit is. 
Ik wil het graag vervangen door een mooi neutraal zacht tapijt. Maar - en daar komt 't - alleen als datzelfde tapijt ook op alle slaapkamers en de trappen komt. 
We zullen zien hoe het afloopt. 
Voorlopig kan ik nog wel even vooruit met andere klussen op zolder.


Het speelhoekje begint al te komen. 

5 opmerkingen :

  1. Jee wat heb je een werk verzet!!
    Ziet er een stuk gezelliger uit. Je naaimachine daar klinkt als een goed plan. Dan kan je een project laten liggen ipv alles meteen moeten opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad is er al een hele verandering door de losse spullen eruit te halen. Ziet er gelijk een stuk netter en opgeruimder uit.

    Goede actie dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie weet lijkt het wat als je n deel van de boekenkast afschermt met vitrage. Je kunt dan nog kiezen of je n dichtgeweven neemt of wat meer in between-achtig. En ik zou t tafeltje dat er voor staat, n andere plek geven, indien mogelijk natuurlijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anita,
    Zie je wat een enorm verschil het maakt als je geen losse spullen voor je boeken of dvd's zet? Wat maakt het dan uit of het op alfabetische volgorde staat of niet. Het oogt ontzettend netjes en opgeruimd en vooral rustig... Dus lekker een grote doos of kunststof bak met deksel zoeken voor al die losse spullen en wegzetten. Mijn zwager zegt altijd, als je er na twee jaar nog niet in hebt gekeken mis je ze ook niet en kunnen ze weg...
    Of het echt zo werkt weet ik ook nog niet hoor...
    Maar je zolder ziet er zo in ieder geval fantastisch uit...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw weer zo goed bezig geweest. Het ziet er zeker goed uit. Misschien is het makkelijk om een boeken en dvd lijst te maken zodat je weet wat je allemaal nog hebt en waar je het kunt vinden ;-)

    Je naaimachien een plekje geven is zeker handig daar ben ik hier ook mee bezig, maar ik ben nog niet zover met mijn hobyruimte en die vloer dat komt vast ook voor je.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!