maandag 4 februari 2013

Muffins van oud brood

Ik ben vrij zuinig met eten. Er wordt niet overdreven veel weggegooid. 
Behalve brood. 
Je kunt van alles met oud brood. 
Ik zou er croutons van kunnen maken, maar zeg nou zelf, hoeveel croutons heeft een mens nodig?

Laatst heb ik dit recept geprobeerd. Dit weekend heb ik het voor de tweede keer gemaakt. Dat is een goed teken.

2 appels
10 sneetjes oud wit of bruin brood
125 gr lichtbruine basterdsuiker
2 theelepels kaneel
4 eetlepels abrikozen jam (ik had geen jam en heb gedroogde abrikozen in water gekookt en gepureerd)
2 losgeklopte eieren
200 ml melk
125 gr gesmolten margarine
100 gr rozijnen.

Tussen al deze ingrediënten zijn de oude sneetjes brood het goedkoopste ;-)

Schil appels en snij halve appel in dunne schijfjes en de rest in kleine blokjes.
Verkruimel de sneetjes brood met korst heel fijn in de keukenmachine.
Meng er de basterdsuiker, kaneel, abrikozenjam, eieren, melk en vloeibare margarine door.
Schep er dan de rozijnen en blokjes appel door.
Schep het mengsel in de ingevette holtes van een muffinvorm. Of gebruik muffinpapiervormpjes.
Leg de overgebleven plakjes appel erop en bak de muffins in een voorverwarmde oven van 200 C in 25 minuten goudbruin en gaar.




Het is een heerlijk tussendoortje voor op school. 



Een waarschuwing: ze zijn niet lang houdbaar. Ik denk maximaal drie dagen. De vorige keer dacht ik de hele week de broodtrommels van de meiden er mee te kunnen vullen, maar toen zat er vrijdag schimmel op. 

3 opmerkingen :

  1. Hier nog een tip voor oud brood ;-)

    Ik maak er altijd broodpizza van. (ik ben een beetje verwent) ik vind de korsten niet lekker om te eten dus ligt dit altijd oud te worden. Ik gooi alles in de vriezer en als ik genoeg korstjes heb maakt ik broodpizza.

    Hoe te maken:
    Neem een snee of korstbrood smeer en pizzasaus op (ik gebruik tegenwoordig vaak currysaus ook lekker) beleg het dan met net wat je wil. Ik doe vaak salami, paparika, komkommer en zo iets en dan als laatste altijd een laagje kaas erop. In de oven. Als je wilt kun je er een salade bij maken. Heerlijk en je hoeft niets weg te gooien (wat ik op het brood doe zijn vaak ook restjes uit de koelkast ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me erg lekker en ik denk dat zoiets hier binnen twee dagen toch wel op zou zijn...
    Fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!