woensdag 6 februari 2013

IJsknikkers maken met kleurstof

Vanochtend is het weer koud. Een mooie dag om deze blogpost te delen.
Laatst maakte ik voor en met de kinderen ijsknikkers. Het idee zag ik op pinterest. Dat zag er zo leuk uit! Uiteindelijk werden die van mij niet zo mooi, maar het was wel heel leuk om te doen.

Ik kocht voor bijna 20 euro aan food coloring en ging aan de slag.

De meiden mochten een lepeltje van de voedselkleurstofpasta in een ballon doen.
Daarna hing ik de ballon aan de kraan en liet 'm vollopen met water. Niet té vol, want stel dat 'ie zou knappen. En een helpende hand van Michel om de ballon te ondersteunen.
De ballonnen legden we een nacht buiten in een kuiltje in de sneeuw en de volgende dag knipte ik de ballonnen er af.
En zo heb je reuzen-ijs-knikkers.
Voor de meiden was het heel leerzaam om te zien hoe water bevriest. Hoe verschillende kleuren zich mengen. Sommige knikkers waren van binnen nog niet helemaal bevroren en zo kon ik ze laten zien hoe lang het duurt voor iets ijs wordt.














De volgende keer gebruik ik trouwens niet weer kleurstofpasta, want dit geeft vlekken. Ik heb helaas een paar spetters om 'm keukenrolgordijn.
Nog een tip: trek keukenhandschoenen aan, want het spul is ook moeilijk weer van je handen af te krijgen.
De volgende keer wil ik ranja proberen. Dat geeft geen vlekken en je kunt er ook nog aan likken ;-)

2 opmerkingen :

  1. Hoi Anita,
    Zonder kleur zijn ze ook prachtig trouwens, al zullen je meiden de kleurtjes juist heel leuk vinden...
    Ik wens je een mooie dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk. Toevallig zag ik het laat toen het zo koud was hier ook bij een van de buren in de tuin liggen het zag er heel gezellig uit vond ik. Leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!