dinsdag 19 februari 2013

# 77 Digitale foto's ordenen


Een deel van de bestaande foto albums.



Sinds kort heb ik een nieuwe website/blog aan mijn leeslijst toegevoegd: ikwilorganizen.nl

Deze website is van Professional-Organizer Joke van den Boogaard.
Ze geeft workshops en je kunt je door haar laten begeleiden bij een opruimklus.

Eerlijk gezegd was ik vooral gelokt door de mooie kleurige header op haar website en bewaarde ik de link naar haar blog met het idee dat dit wel in het thema van Een kastje per dag zou passen. Het uitgebreid lezen bewaarde ik voor later.

Op haar blog-deel staan veel verhalen uit de praktijk. Veel open deuren, zoals te verwachten, maar soms moet je toch eens kijken wat er achter die open deur zit.

Vorige week kwam de blogpost Foto's organiseren voorbij. En dat paste net in mijn straatje.
De enorme hoeveelheid digitale foto's die wij hebben (22.000 vanaf 2005) is al jaren een Daar Moeten Wij Nog Iets Mee - geval.
Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal geen baby fotoboeken gemaakt. Toch hecht ik heel erg aan afgedrukte foto's.
Maar het zijn er zoveel! En dan heb ik vorig jaar ook nog een 2000 foto's weggegooid. Hoe moet daar nu een keuze uit gemaakt worden?

De hele tijd had ik het plan om de foto's pas te doen als de kastjes gedaan zijn, maar dat voelde ook wel een beetje als een last. Weer een to-do-ding in de toekomst, en daar zijn er al zoveel van.
Ik zuchtte eens diep en liet het los. Ik wilde de verantwoordelijkheid eigenlijk graag delen en vroeg aan Michel of hij niet alvast een selectie wilde maken van af te drukken foto's.
Hij zit 's weekends toch al vaak achter de computer :-)
Maar ook hij vond het nogal een verantwoordelijkheid geloof ik.

Dit weekend liet ik hem deze blogpost lezen en wij waren beiden enthousiast.

Michel is nu begonnen om alle foto's in mappen per maand en vervolgens per jaar te doen. Wij werken met iphoto en dat gaat heel makkelijk.
In tegenstelling tot wat op het blog staat vermeldt, kiezen wij er voor om later de dubbele, overbodige of onscherpe foto's te verwijderen. Iets weggooien kan eigenlijk pas als je het overzicht hebt.
In iphoto kun je foto's markeren om af te drukken en die gaan automatisch in een aparte map.

Het is niet een klus die in een keer geklaard kan worden, maar het begin is er en we zijn er beiden enthousiast over.

Wordt vervolgd!




Ps: ik maak me geen zorgen over of de foto's wel geback-upt zijn. Ik weet dat Michel dat dubbel doet.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!