Recykleren: hoe maak ik een kussensloop van een molton hoeslaken

Formeel zal dit niet onder de noemer 'recykleren' horen, want er komt geen kledingstuk aan te pas, maar het is wel het ene stuk stof omtoveren tot een ander stuk stof. Dus vandaar gewoon in deze rubriek.

Sinds de kinderen niet meer in een ledikant slapen heb ik molton hoeslakens over. Die zijn natuurlijk nog zo goed als nieuw, ongeveer twee jaar gebruikt. Omdat ik een tekort aan molton kussenslopen heb, wilde ik wel eens proberen of ik van zo'n hoeslaken een kussensloop kon maken.

En waarachtig: dat ging super!

Hieronder foto's van hoe ik te werk ben gegaan:


Het origineel.


Alle zomen lostornen, elastiek er uit halen. 


Een bestaande kussensloop er op leggen voor de maat. 



De bestaande molton is exact even breed als het langste deel van de hoeslaken. Wat een mazzel.
De lange zijstukken er af knippen. 

Zelfs de lengte is precies goed. 

Zo'n stuk heb ik genomen voor de overslag.
Zoom de uiteinden om. 

Vouwen en goed spelden.
Kijk even of de zoom die je gemaakt hebt aan de juiste kant zit. 

De flap vouw je er over heen. 

Zo.
Goed strak vouwen heb ik ontdekt. 

Zijnaden gestikt en met zigzag afgekant. 

Nu zit de flap aan de binnenkant. 

Opvouwen en klaar voor gebruik.



1 opmerking

  1. Hé dat is slim! De jongste is nu drie maanden, maar ik zal deze tip zeker onthouden voor als hij uit de ledikant is gegroeid. Op een of andere manier heb ik nooit genoeg kussenslopen. Komt ook doordat mijn man met twee kussens slaapt en een eenpersoonsdekbed gebruikt.
    Waarom wil je graag een molton kussenhoes? Wat is daar het voordeel van? Ik ken ze namelijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!