dinsdag 8 januari 2013

# 61 Een kastje per dag : Een half uurtje aandacht


Ja, nu komt het er op aan dat ik alles wat ik geleerd heb over opruimen ga toepassen op die kastjes op zolder. 
In deze kast zit de administratie (deels) en mijn schrijfspullen.
Voor wat betreft de administratie heb ik uitgerekend dat ik alles van 2005 jaar en ouder mag weggooien. 
De rekensom is: 7 jaar plus 1
Waarom die plus 1? Wettelijk is het 7 jaar. Daar tel je een jaar bij op. Stel dat je in 2017 je administratie gaat opruimen, dan zou je alles tot en met 2000 mogen weggooien. Maar de post van dec. 2000 is dan eigenlijk maar 6 jaar oud. Vandaar die plus 1.


Waar zal ik beginnen. Ik pak eerst die rode schoenendozen er maar bij. 


Wat zit daar in? Allemaal administratie. Bijna niks ouder dan 2005. Dat schiet niet op. Voor nu te moeilijk om een verdere schifting in te maken. 


Willekeurige ordner op schoot. Echt, ik zie niet zitten dat ik alles in een kast kan krijgen. 



Wat kom ik zoal tegen: een map met mijn werkgeschiedenis, aanstellingsbrieven, contracten. Ik kwam ook een levensverzekering voor een pensioen tegen. Dat leek me iets om nader uit te zoeken. Misschien kan ik dat samenvoegen met mijn huidige pensioenpotje. 
En wat te denken van dit schitterende certificaat?
Workshop internet. 
Ik heb vast een leuke middag gehad, maar zo'n certificaat stelt natuurlijk niks voor. 


Ik trek nog maar willekeurig wat uit de kast. 
Indy denkt dat er onder de kast ook nog wat ligt. Ik vrees vooral stof. 


Dit kan weg. Niet veel, maar het is iets. 

Ik heb zo'n vermoeden - 'tis maar een vermoeden hoor -  dat ik hier nog heel wat half uurtjes kan doorbrengen. 



4 opmerkingen :

  1. Ach al pak je iedere dag een klapper. Dat geeft al een boel ruimte in je hoofd of niet? Succes er mee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dan besteed je toch elke week een half uur hieraan? Uiteindelijk komt het goed, dat weet ik zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb ook weleens de termijn van vijf jaar gehoord, maar dan moet je over al die vijf jaren al wel een definitieve aanslag van de belastingdienst hebben. Anders moet je het langer bewaren. Omdat de belastingdienst maximaal 5 jaar terug mag gaan. Ik heb net afgelopen woensdag, van mijn ouders de jaren 2003 t/m 2005 door de versnipperaar gedaan. 2006 nog maar niet, omdat in dat jaar mijn vader is overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een vriendin zei vorige week ook tegen me dat zij dacht dat het vijf jaar was. Door mijn werk ben ik geprogrammeerd op zeven jaar merk ik. Daarom hou ik het thuis ook maar op zeven jaar.

      Dit zegt de Rijksoverheid:
      Voor particulieren is formeel niets vastgelegd over de bewaartermijn van administratieve gegevens. Er zijn dus geen regels die bepalen hoe lang u uw bankafschriften en loonstrookjes moet bewaren. Maar omdat de Belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen, is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

      Bewaarplicht financiële gegevens van bedrijven
      Bedrijven en zelfstandigen hebben de wettelijke plicht hun administratie 7 jaar te bewaren. Welke gegevens u moet bewaren en op welke manier, leest u op de website van de Belastingdienst.

      Bedankt voor je reactie!
      groetjes Anita

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!