zondag 9 december 2012

Vogeltaart en pindakaas-dennenappel

Wat zag het er de afgelopen dagen schitterend uit met die dikke laag sneeuw. Het blijft een genot om de eerste te zijn die voetstappen zet in de sneeuw.

Op het blog het gehaakte sprookjesland zag ik hoe je een vogeltaart kon maken. Daar wilde ik de vogels wel mee verwennen. Om de woensdagmiddag van 5 december - in afwachting van die goede Sint - wat te doorbreken, ging Michel met de meiden naar de Welkoop. Hij kocht een mooi assortiment doppinda's, zaden en vetballen, sneeuwlaarzen voor zichzelf (die hij meteen de volgende dag aan kon trekken) en een touw voor de slee.


het lijkt wel een pizza zo op die doos :-)


Dit idee kreeg ik aangereikt van de vrouw van een collega van Michel:
besmeer een dennenappel met pindakaas. 
In dit geval heb ik sesampasta gebruikt. Ik had nog een aangebroken potje sesampasta, ooit gebruikt voor het maken van pompoensoep. Wij vinden het op brood niet zo lekker, maar onze pindakaas wel, dus gaat de sesampasta naar de vogels. 


Hoe maakte ik de taart: 

smelt een pakje AH euroshopper frituurvet in een pan. 
doe in een quichevorm of cakebodemvorm een stuk huishoudfolie.
giet het gesmolten vet over in de vorm. 
doe voor de kinderen alvast pinda's, zaden, cranberry's in kommen. 
als het vet wat is afgekoeld, maar nog niet gestold, laat je de kinderen (of dit doe je lekker zelf :-)) eerst een hoeveelheid zaden in de vorm scheppen. 
daarna wat pinda's en cranberry's. 
voorzichtig roeren.
wegzetten om af te koelen.
voorzichtig omkeren op een bord/plaat/plank, folie er af halen en dan nog een keer omkeren op een stuk karton of wat je maar voorhanden hebt. 

NB : Gebruik geen gebrande doppinda's  (bestemd voor consumptie), deze zijn niet goed voor vogels. Je moet echt de ongebrande doppinda's hebben. 

Laat de vogels maar komen!

2 opmerkingen :

  1. Wat een leuk idee! Dat ga ik zeker uitproberen, we hebben hier veel vogeltjes in de tuin die graag iets extra's willen eten.
    Groetjes, Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee. Ja ik zag het van de week ook al bij een andere blogger in de vorm van cupcake ook heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!