vrijdag 14 december 2012

# 55 Ordenen voor gevorderden

Van nature ben ik een heel geordend mens. Dat zou je misschien niet denken, aangezien ik dit opruimproject doe, maar toch is het zo. Het werkt een beetje als volgt: als ik het ordenen niet tot in de finesses uit kan voeren, dan doe ik het net zo lief niet. Want wat voor eer valt er dan nog aan te behalen? Dat is ruwweg hoe dat bij mij werkt.
Meestal moet ik het met halve orde stellen, maar deze keer heb ik iets gemaakt wat ik helemaal heb kunnen uitvoeren zoals ik het in gedachten had. En nu voel ik me helemaal opgeruimd en voldaan.


Het speelgoedkastje ziet er nu zo uit. 


Op deze grote rolbakken heb ik een afbeelding geplakt van het speelgoed dat er in zit. Een bak voor Playmobil en een bak voor Little People. 
Het playmobil label heb ik van een doos geknipt. Van Little People had ik geen doos meer en heb ik het logo en wat plaatjes uit een speelgoedfolder geknipt. 
Zo kunnen de kinderen herkennen in welke bak welk speelgoed hoort. Ook al kunnen ze nog niet goed lezen, het logo herkennen ze wel en het plaatje is daarbij een hulpmiddel. 




In de bak van de playmobil heb ik kleinere bakjes gedaan, waarin spullen kunnen die bij een bepaalde set horen. Anders wordt de playmobil-soep wel heel er groot. 



Dan nog een klein opbergbakje voor de Little Pet Shop en tot slot een doos voor allerlei. 
Hiervoor heb ik diverse plaatjes uitgeknipt uit een speelgoedfolder en dit er op geplakt. 

Het opruimen aan het eind van de dag wordt verdeeld. De kinderen ruimen de spullen van hun kastje op (nou ja, ze tonen enige bereidheid) en Michel en ik ruimen de rest op en geven instructies. 



2 opmerkingen :

  1. Ha, herkenbaar! Ik wil ook altijd zo graag Echte Orde. Maar je blijft op de een of andere manier altijd met een restje troep zitten...
    Die bakken zijn inderdaad handig om kinderspullen op te ruimen. Wij hadden ook zo'n soort systeem toen onze kinderen klein waren. Het was in ieder geval gemakkelijker opruimen voor mij en als ik het geduld kon opbrengen de dochters te begeleiden, lukte het hen ook redelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het ziet er goed uit. Leuk idee die afbeeldingen op de bakken. Heel handig ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!