vrijdag 26 oktober 2012

Gelezen : Geertrude Verweij - Familiegeheimen - en een weggeefactie

Tegelijk met het starten van dit blog, afgelopen zomer, ben ik begonnen met mijn moord-blog. Ik heb getwijfeld of ik me daarmee niet teveel werk op de hals zou halen, maar het is nu eenmaal zo dat het ene niet zonder het andere kan bestaan. Zonder het opruimproject zou ik niet de orde in huis en hoofd hebben om aan het moord-blog te werken. Want creativiteit heeft orde en ruimte nodig. En zonder het moord-blog is het dagboek-blog overbodig. Het alledagelijkse naast het on-alledagelijkse.

Toen ik begon met het moord-blog ging ik op zoek naar andere bloggers die ook op die manier een boek schreven, maar die vond ik niet.
Wel kwam ik op het blog van Geertrude Verweij en vraag me niet waarom - want dat kan ik niet precies meer uitleggen, behalve dan dat ik het blog sympathiek vond - maar sindsdien volg ik Geertrude. Dat zijn de onverwachtse verrassingen van blogland; er komt maar zo iets op je pad wat je belangstelling vasthoudt.

Als ik de recensies lees van haar boeken, dan zijn het boeken die vlot weglezen en vaak een romantische inslag hebben. Nou daar had ik wel zin in!
Ik kende haar boeken niet, maar besloot er een te gaan lezen. De enige die goed beschikbaar was in de bibliotheek was Familiegeheimen.

 En wat bleek: Geertrude Verweij heeft in dit boek de romantiek gekoppeld aan een ouderwets moordmysterie. En laat ik nou net met een moordmysterie bezig zijn! Mijn interesse was dus gewekt. Met enige jaloezie begon ik te lezen, want dit boek was al af en die van mij nog niet!Maar wat een leuke combinatie, dat moordmysterie en het romantische! Twee vragen staan daarmee centraal: wie is de dader en wie krijgt het meisje?
Ze gebruikt heel veel dialogen om het verhaal te vertellen, zoals meer wordt gedaan in moordmysteries. De vele dialogen maken het lezen lekker vlot. Het romantische slot liet me echt glimlachen van tevredenheid. En de ontknoping van het moordmysterie kwam zelfs met een vleugje thriller. Het enige waar ik moeite mee had was het onthouden van de personages. Een paar keer heb ik gedacht : wie is dat nou weer? Dan moest ik weer even terugbladeren om het op te zoeken.

Naast de blogpost over haar schrijverschap, vult Geertrude haar blog met foto's, recepten en handwerken. En dat zijn ook allemaal zaken waar ik erg van houd. Allemaal reden genoeg om volger van haar te worden. Maar ik ben tot nu toe de enige - terwijl ik weet dat haar blog meer gelezen wordt - en dat is wel een beetje eenzaam. Ik liep al met het idee rond om een blogje aan haar boek Familiegeheimen te wijden, toen haar bericht kwam over een royale weggeefactie. Dat is een mooi moment voor mij om jullie daar ook van op de hoogte te brengen. Neem dus gerust een kijkje en misschien wil je haar ook wel volgen, dan sta ik daar niet meer zo eenzaam.

Groetjes Anita

1 opmerking :

  1. Hoi Anita,
    Beetje late reactie, maar ik was twee weken weg.
    Dank je wel voor deze mooie recensie! Ik ben er erg blij mee. Jammer dat je nog steeds een eenzame volger bent op mijn blog, hoewel daar voor jou natuurlijk wel een voordeel aan zit. Ik ga de komende weken nog wat promotie doen, maar als jij mijn enige volger blijft heb je automatisch het boek gewonnen... ;-)
    Groetjes,
    Geertrude

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!