maandag 1 oktober 2012

# 25 Zolder, was en strijk

Dit blogje is een beetje moeilijk. Het is niet iets wat ik makkelijk deel. Maar ik heb andere blogsters gezien en zij waren dapper. En ik wil iets bereiken met dit project. 
In de tijd dat ik dit project doe, wil ik proberen het mysterie van de strijk te ontrafelen. 
In no time groeit dit me iedere keer weer boven het hoofd. 
In heb al ontdekt dat wanneer de was buiten heeft gehangen, ik het sneller opruim. Want ik haal de was af en vouw vaak 's avonds de spullen op. Of strijk even een half uurtje. 

En ik begon met strijken altijd met de kleine spullen (want dan kon ik makkelijk tussendoor stoppen als de kinderen me nodig hadden). Maar dan blijven altijd die grote lakens liggen waar ik dan tegenaan hik. Nu doe ik het beddengoed eerst. 

En ik centrifugeer op lage toeren, want dat geeft minder kreukels. 


Zo ziet het er meestal uit. Deze foto is al van een tijd terug, maar ik durfde 'm niet eerder te laten zien. De droge was haal ik snel van de rekjes, zodat de nieuwe wasladingen er weer kunnen hangen. 


Voordat we op vakantie gingen, heb ik (bijna) alle was en strijk weggewerkt. Het heeft me zeker acht volle uren gekost. Er moest ook beddegoed mee op vakantie dus ik had extra werk te doen. 
Terug van vakantie was het nog heerlijk opgeruimd. 


Hier heeft de kat tijdens onze afwezigheid een lekker nestje van gemaakt. Stom, eigen fout. 


De eerste lading was hangt er al weer. 


Het laken waar de kat op heeft geslapen is weer schoon en fris. 

Maar dan schrijdt de tijd voort....


En slibt de zolder weer dicht. Deze zolder...dit ben ik gewoon niet!

De bureaustoel staat trouwens normaal gesproken niet op de voorzolder, maar ik was 'm aan het schoonmaken. Ik heb 'm schoongemaakt en hij is naar een nieuwe eigenaar. Dat ruimt alvast op. 


En dit ben ik al helemaal niet! Een grote stapel 'hier moet ik nog wat mee.' 


Na wat onverdeelde aandacht ziet het er al weer beter uit. Maar in de loop van dit project wil ik er wel verandering in brengen.

Dat is ook iets wat ik inmiddels geleerd heb: als je steeds tegen dezelfde problemen op huishoudgebied aanloopt, dan betekent dat meestal dat de voorzieningen niet goed zijn. Je hebt als het ware niet het goede gereedschap. Het gereedschap voor mijn wasstraat moet dus verbeterd worden in deze 365 dagen. 

Ik ben trouwens wel weer helemaal bij met mijn was en strijk :-)


3 opmerkingen :

  1. Mijn oplossing: ik strijk lakens en dekbedden niet meer. Die gaan strak opgevouwen onderop de stapel en zijn netjes glad als ze aan de beurt zijn om te gebruiken. Ook spijkerbroeken, theedoeken, hemdjes e.d. strijk ik niet meer. Eigenlijk alleen kreukbroeken, nette shirts en overhemden worden gestreken. Scheelt een heleboel werk. Is in het begin eventjes onwennig want je bent het van huis uit niet gewend. maar als je een spijkerbroek een halfuur aan hebt zie je echt geen verschil meer en heb ik mij bedacht dat ik dat eerder had moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig geweest dus. Nou ik kan je vertellen dat strijken bij mij een grote ergenis is. Ik strijk sowieso niet veel alleen asl het echt echt en dan ook echt nodig is. Lakens strijken? Nee dat doe ik echt niet hoor. Als het uit de droger kom vouw ik het meteen netjes op en als er nog een kreukjein zit als het op ons bed komt te liggen dan strijk ik het eens een keer goed met mijn hand er overheen en klaar. Ik kan je zeggen met één nachtje zie je niets meer van die kreukjes hoor. Of ben ik nu echt heel erg (schaam).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sorry van je tijd meis, ik strijk niet , nooit, zie er het nut niet van in. ga veel liever leuke dingen in die tijd doen en kost geen stroom, geniet ervan , liefs marion p.s. en er heeft nog nooit iemand tegen me gezegd dat ik er ongestreken bijloop, en dan ,, wat dan nog ?

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!